1.0 Pengenalan
Pada era yang serba maju dan moden, kita tidak dapat lari daripada kecanggihan
teknologi yang semakin berkembang. Perkembangan pendidikan daripada kaedah
tradisional hingga ke Pembelajaran Berasaskan Masalah atau “Problem Based
Learning” masih diperkatakan hingga kini. Di Malaysia, Mobile Learning atau selepas ini
dipanggil M-Learning boleh dikatakan masih baru dari segi implementasinya.
Sebagai seseorang pelajar di institusi pengajian tinggi khususnya di Malaysia,
telefon mudah alih, komputer riba, “palm talk” mahupun “i-pod” merupakan “gadget”
yang mampu dimiliki. Dengan adanya peralatan berteknologi ini, kita berpeluang untuk
merubah bentuk kaedah pembelajaran: untuk mencipta komuniti pembelajaran yang
luas, untuk menghubungkan manusia pada masa nyata ataupun dunia maya, untuk
menyediakan kepakaran yang diperlukan dan seterusnya menyokong pembelajaran
sepanjang hayat (Sharples, 2007).
Teknologi mencipta perubahan kepada kaedah pembelajaran. Ianya seiring
dengan cabaran yang mendatang. Seratus tahun dahulu, kanak-kanak datang ke
sekolah untuk duduk sebaris dan dikawal oleh guru. Hari ini ianya masih sama.
Mengapakah ianya sukar untuk berubah? Untuk sedekad lagi, adakah ianya akan
mengalami transformasi seperti industri muzik? (Sharples, 2007). Isu-isu sebegini
sebenarnya harus difikirkan oleh ahli akademik. Cabaran pendidikan semakin ketara
apabila teknologi baru muncul dalam kehidupan seharian. Seandainya kita tidak
mengambil peluang untuk merubah kaedah pembelajaran mengikut rentak teknologi
yang berkembang ini, bayangkan alangkah ruginya kita. Mahukah kita duduk di takuk
lama tanpa perubahan?
Terdapat pelbagai teori pembelajaran yang menunjukkan bagaimana manusia
belajar, seperti teori perlakuan, kognitifvisme, konstruktivisme, teori kawalan, cara
belajar, dan pembelajaran sosial (Shih & Mills, 2007). Dalam mengimplementasikan MLearning
di Malaysia, pelbagai perkara perlu diambil kira antaranya: sejauh mana
kesediaan pendidik dan pelajar dalam menerima kaedah ini, sejauh manakah teknologi
mudah alih di Malaysia dapat disediakan kepada pengajar dan pelajar, dapatkah kaedah
ini menarik minat pelajar dan adakah ianya merupakan isu yang dapat diterima secara
global di Malaysia.
2.0 Pendidikan dan Teknologi Mudah Alih
Sebelum ini, perbincangan berkenaan teknologi mudah alih banyak ditumpukan kepada
perniagaan elektronik. Kesannya amat dirasai hinggakan banyak usahawan internet
dilahirkan di Malaysia. Teknologi mudah alih seperti rangkaian tanpa wayar (Wi-Fi),
hotspot, telefon mudah alih 3G (Third Generation), personal data assistants (PDA) atau
palm talk, komputer riba, PC tablet dan sebagainya menjadi ‘kegilaan’ bagi golongan
remaja dan dewasa. Di institusi pengajian tinggi, ianya seolah-olah dilihat sebagai
keperluan bagi seseorang pelajar. Daripada membuat tugasan bagi sesuatu kursus
hinggalah kepada menilai pengajaran pensyarah, ramai yang menggunakan komputer
124
riba. Daripada menelefon ibu bapa hinggalah membuat temu janji dengan pensyarah,
ramai yang menggunakan telefon mudah alih. Di sini dapat dilihat bahawa teknologi ini
mempunyai kaitan rapat dengan suasana pendidikan di Malaysia.
Pembelajaran secara dalam talian (online) bagi golongan profesional telah
meningkat dalam beberapa tahun ini. Kini pelbagai organisasi menyediakan peluang
pembelajaran berasaskan teknologi media untuk pekerja mereka (Nocente & Kanuka,
2002; Hanson & Clem, 2006). Perkembangan ini meluas hingga ke negara-negara
seperti Amerika Syarikat, Kanada, Britain, Australia (Schmeeckle, 2003) dan juga di
negara-negara Eropah (Conole, Hall & Smith, 2002) serta negara-negara Asia (Kaur,
Ahmed, 2006). Melalui kajian terhadap pembelajaran secara dalam talian dan
pembelajaran secara elektronik (e-learning) di Malaysia, ianya sebenarnya dapat
diperluaskan melalui M-Learning. Oleh sebab itu, beberapa sudut perlu dikaji terlebih
dahulu sebelum ianya dapat dilaksanakan.
Penerimaan kaedah berasaskan elektronik yang telah diterapkan di beberapa
universiti dan kolej di Malaysia telah menunjukkan kesan yang baik dalam prestasi
akademik pelajar. Keputusan yang positif dalam kajian-kajian yang dilaksanakan telah
membuktikan bahawa pelajar dapat menerima dan menunjukkan minat yang tinggi untuk
menggunakan teknologi dalam proses pembelajaran mereka. Berdasarkan kepada
keputusan ini juga, teknologi M-Learning boleh diterapkan untuk menambah baik
teknologi yang sedia ada serta dapat menarik lagi ramai pelajar untuk mengintegrasikan
teknologi ini dalam proses pembelajaran seharian mereka.
3.0 Kelebihan Penggunaan Teknologi Mudah Alih Dalam Pendidikan
Pembelajaran secara M-Learning telah terbukti keberkesanannya di negara luar dan kini
telah mula perkenalkan di Malaysia di mana terdapat beberapa institusi pengajian tinggi
telah mengintegrasikan teknologi ini dalam kurikulum pengajaran mereka. Perkongsian
nota di antara pelajar telah dimudahkan dengan adanya alatan mudah alih seperti PDA
di kalangan pelajar. Mereka tidak perlu lagi duduk di hadapan komputer peribadi untuk
memuat turun nota. Ianya telah dimudahkan dengan hanya menggunakan internet yang
disediakan oleh pembekal perkhidmatan telefon mudah alih yang dilanggani. Oleh yang
demikian, memuat turun nota boleh dilakukan di mana sahaja dan pada bila-bila masa.
Walaupun pelajar berada di dalam bas ketika pulang ke kampung atau semasa
menghirup kopi di kafe-kafe yang menyediakan perkhidmatan internet tanpa wayar.
Jika sebelum ini kuiz hanya dapat dilakukan di dalam kelas sahaja, kini pensyarah
boleh mengadakan kuiz untuk pelajar mereka pada bila-bila masa dengan hanya
memasukkan soalan dan menetapkan masa yang perlu diambil bagi setiap kuiz yang
diadakan. Hal ini dapat dilakukan melalui alatan mudah alih seperti PDA dan beberapa
jenis telefon mudah alih tertentu. Pensyarah boleh tersenyum lebar kerana mereka
bukan sahaja boleh mengadakan kuiz bagi pelajar mereka pada bila-bila masa malah
dapat memperolehi markah secara masa nyata tanpa perlu mengira markah secara
manual. Perisian-perisian untuk mengadakan kuiz ini boleh didapati dengan mudah dan
boleh juga dihasilkan oleh pensyarah tersebut dengan menggunakan teknik
pemprograman yang mudah.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment